Buitenlandse (bron)documenten

Heeft u een originele akte of een document uit het buitenland? Dan werkt de gemeente uw gegevens bij in de Basisregistratie Personen (BRP).

Voorbeelden van akten zijn:

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte
  • adoptie-akte
  • akte van naamswijziging
  • erkenningsakte

Voorbeelden van documenten zijn: verklaring van burgerlijke staat of een verklaring van nationaliteit.

Deze akten en documenten noemen wij brondocumenten. Zij zijn namelijk de bron voor registraties (zoals de Basisregistratie Personen) en andere documenten zoals paspoorten.

Op afspraak kunt u het originele buitenlandse document (brondocument) bij ons inleveren. Na de registratie maakt u een afspraak om de documenten op te halen.

Wat u moet weten

Een brondocument is:

  • het originele buitenlandse document
  • opgesteld in het land waar de levensgebeurtenis plaatsvond
  • opgesteld door een bevoegde instantie

Is het brondocument niet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits dan laat u dit in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. Afhankelijk van het land waar het brondocument is opgemaakt moet het brondocument aan de legalisatievoorschriften voldoen.

Meenemen bij registratie

  • uw geldig identiteitsbewijs
  • een kopie van een geldig identiteitsbewijs van uw partner
  • het originele buitenlandse brondocument met eventueel de nodige vertaling en legalisatiestempels

Kosten

Registratie van uw brondocument in de basisregistratie personen (BRP) is gratis. Voor extra onderzoek of aanvullende documenten kunnen kosten gerekend worden. Dat wordt u vooraf verteld.