Ongewenst Verhuurgedrag
Verhuurders en huisbazen moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit bij ons melden.
Bijvoorbeeld als de verhuurder van uw woning zich niet houdt aan wetten en regels, de woning slecht onderhoudt, veel te hoge huur vraagt en/of u onder druk zet.
Hoe het werkt
- Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de 1e stap en gaat met de verhuurder in gesprek.
- Komt u er na het 1e gesprek samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan kunt u hulp vragen aan de sociaal raadsleden van Sterk Papendrecht: 078-6154741 of info@sterkpapendrecht.nl.
- Komt u er dan nog steeds niet uit? Dan kunt u een melding bij de gemeente doen.
Wanneer kunt u melden?
als de verhuurder:
- u discrimineert
- u bedreigt of bang maakt
- te hoge borg vraagt (meer dan 2 maanden kale huur)
- geen schriftelijk huurcontract maakt
- zich niet houdt aan de maximale huurverhoging
- zich niet houdt aan de maximale huurprijs (doe de huurprijscheck)
- u niet informeert over het aantal punten van de woning bij een nieuw huurcontract
- geen informatie geeft over:
- rechten en plichten bij huur
- hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt
- hoe u met de verhuurder in contact komt
- u geen compleet overzicht ontvangt van de servicekosten
Ook kunt u melden wanneer een verhuurbemiddelaar daar kosten voor vraagt.
Nodig bij de melding
Zorg dat u in de e-mail met uw melding de volgende dingen zet:
- Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
- De naam van de verhuurder en zijn of haar contactgegevens
- Een beschrijving van de klacht
- Geef aan of u het probleem heeft besproken met de verhuurder
Wat doet het meldpunt?
- Noteren van meldingen die huurders doen
- Samen met de huurder kijken naar een mogelijke oplossing
- Ondersteunen en informeren van huurders
- In overleg met de huurder de verhuurder of huisbaas aanspreken als dat nodig is