Ongewenst Verhuurgedrag

Verhuurders en huisbazen moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit bij ons melden.

Bijvoorbeeld als de verhuurder van uw woning zich niet houdt aan wetten en regels, de woning slecht onderhoudt, veel te hoge huur vraagt en/of u onder druk zet.

Meld ongewenst verhuurgedrag

Hoe het werkt

  • Heeft u problemen met uw verhuurder of huisbaas? Dan neemt u zelf de 1e stap en gaat met de verhuurder in gesprek.
  • Komt u er na het 1e gesprek samen niet uit? Of heeft u hulp nodig bij een volgend gesprek? Dan kunt u hulp vragen aan de sociaal raadsleden van Sterk Papendrecht: 078-6154741 of info@sterkpapendrecht.nl.
  • Komt u er dan nog steeds niet uit? Dan kunt u een melding bij de gemeente doen.

Wanneer kunt u melden?

als de verhuurder:

  • u discrimineert
  • u bedreigt of bang maakt
  • te hoge borg vraagt (meer dan 2 maanden kale huur)
  • geen schriftelijk huurcontract maakt
  • zich niet houdt aan de maximale huurverhoging
  • zich niet houdt aan de maximale huurprijs (doe de huurprijscheck)
  • u niet informeert over het aantal punten van de woning bij een nieuw huurcontract
  • geen informatie geeft over:
    - rechten en plichten bij huur
    - hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt
    - hoe u met de verhuurder in contact komt
    - u geen compleet overzicht ontvangt van de servicekosten

Ook kunt u melden wanneer een verhuurbemiddelaar daar kosten voor vraagt.

Nodig bij de melding

Zorg dat u in de e-mail met uw melding de volgende dingen zet:

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
  • De naam van de verhuurder en zijn of haar contactgegevens
  • Een beschrijving van de klacht 
  • Geef aan of u het probleem heeft besproken met de verhuurder

Wat doet het meldpunt?

  • Noteren van meldingen die huurders doen
  • Samen met de huurder kijken naar een mogelijke oplossing
  • Ondersteunen en informeren van huurders
  • In overleg met de huurder de verhuurder of huisbaas aanspreken als dat nodig is