Privacyverklaring Gemeente Papendrecht

Op deze pagina leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

In het Privacybeleid Drechtsteden kunt u lezen hoe de gemeente omgaat met uw persoonsgegevens en wat uw rechten zijn met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens.

Algemene persoonsgegevens 

Doordat u gebruik maakt van onze diensten of omdat u deze gegevens aan ons heeft verstrekt, verwerkt de gemeente uw persoonsgegevens zoals: 

  • Voor- en achternaam
  • Geslacht
  • Geboortedatum
  • Geboorteplaats
  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • Emailadressen
  • Kenteken
  • Burgerlijke staat
Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens

Doordat u gebruik maakt van onze diensten of omdat u deze gegevens aan ons heeft verstrekt, verwerkt de gemeente ook uw bijzondere persoonsgegevens zoals:

  • Godsdienst
  • Politieke voorkeur
  • Medische gegevens
  • Strafrechtelijk verleden
  • Ras of etnische afkomst
  • Inkomensgegevens
  • Vermogensgegevens
  • Biometrische gegevens
  • BSN

Uw (bijzondere) persoonsgegevens worden verwerkt voor de volgende doelen en op grond van de volgende grondslagen:

Toestemming U geeft toestemming voor de verwerking van de gegevens.
Overeenkomst Gegevensverwerking is noodzakelijk om contractuele verplichtingen na te komen.
Wettelijke verplichting     De gegevensverwerking is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichting van de gemeente.
Vitaal belang De gegevensverwerking noodzakelijk is om bedreiging van het leven van de persoon te voorkomen.
Publiekrechtelijke taak/algemeen belang     De gegevensverwerking noodzakelijk is om een taak uit te voeren die welzijn van het inwoners beschermt. Zoals de uitoefening van het openbaar gezag. 
Gerechtvaardigd belang     Voor cameratoezicht ter bescherming van personen en goederen.

 

Delen met derden

Wij delen uw gegevens uitsluitend met derden o.g.v. bovenstaande grondslagen. Met organisaties -die uw gegevens verwerken- sluiten wij een verwerkingsovereenkomst. De gemeente blijft eindverantwoordelijke.

Beveiliging

Wij zorgen dat misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met uw persoonsgegevens niet zal voorkomen. Vermoedt u toch misbruik of zijn uw gegevens niet goed beveiligd? Neem dan contact op met de gemeente.

Bewaartermijn

Wij bewaren de verzamelde persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig of wettelijk vastgesteld is voor het benodigde doeleinde.

Wij mailen veilig met Zivver

De gemeente gebruikt het systeem Zivver om veilig met u te e-mailen en bestanden uit te wisselen. Zivver zorgt dat vertrouwelijke informatie veilig en versleuteld bij u aankomt. U weet dan zeker dat alleen u als ontvanger deze informatie kunt lezen.

Wat merkt u van het gebruik van Zivver?

Een beveiligd bericht ontvangt u gewoon per e-mail. In deze e-mail vindt u een link naar een beveiligde omgeving. De afzender heeft daarom een toegangscode aan u doorgegeven, via de post, telefonisch of persoonlijk. Klik op “Klik voor bericht” en vul deze toegangscode in. Bekijk ook het instructiefilmpje over hoe u een bericht met een toegangscode opent. Heeft u geen toegangscode ontvangen? Neem dan contact op met de afzender.

Bericht openen met een SMS-code

U heeft een bericht ontvangen dat is beveiligd met een SMS-code. Klik op ‘Klik voor bericht’ en daarna op ‘SMS sturen’. Vul dan de code in die u op uw telefoon ontvangt. Nu kunt u het bericht lezen. Bekijk ook het instructiefilmpje over hoe u een bericht met een SMS beveiliging opent.

Wilt u reageren op een e-mailbericht dat via Zivver is verstuurd?

U leest het bericht dat via Zivver is verstuurd op een beveiligde webpagina. Als u op het bericht wilt reageren, dan kan dat op deze beveiligde pagina. Klik op de knop “Beantwoorden”. U kunt dan in het antwoordveld direct uw reactie typen. Eventueel kunt u ook een bijlage toevoegen met de paperclip-knop. U verzendt de reactie door op de verzendknop te klikken. Wanneer de ontvanger hierop reageert, ontvangt u hiervan weer een e-mail.

Rechten van betrokkenen

 Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft iedereen de volgende rechten:

  • Uw eigen persoonsgegevens in te zien;
  • Te corrigeren;
  • Te verwijderen;
  • Over te laten dragen;
  • Het gebruik te beperken;
  • Of bezwaar te maken tegen een verwerking. 

Volgens de Wet Politiegegevens (Wpg) heeft iedereen de volgende rechten:

  • Om uitsluitsel te verkrijgen over of wij politiegegevens onder de Wpg van u gebruiken;
  • Om de politiegegevens die de gemeente onder de Wpg van u verwerkt in te zien;
  • Onjuiste politiegegevens aan te laten passen naar juiste politiegegevens;
  • Onvolledige politiegegevens aan te vullen, onder meer doormiddel van een aanvullende verklaring;
  • Op vernietiging van politiegegevens;
  • Op afscherming van politiegegevens.

De gemeente heeft het recht een verzoek op grond van de WPG af te wijzen als:

  • Het verzoek gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren;
  • Dat nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing, onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen;
  • De openbare veiligheid in het geding is;
  • De rechten en vrijheden van derden worden geschonden;
  • De nationale veiligheid in het geding is;
  • De gemeente de wettelijke plicht heeft deze politiegegevens gegevens te bewaren;
  • Het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is.

Als u gebruik wilt maken van één van deze rechten kunt u op deze website lezen hoe u een verzoek kunt indienen. 

Contactgegevens/Klachten

Als u vragen heeft over deze privacyverklaring of over privacy in het algemeen, neem dan contact op met de privacy coördinator via info@papendrecht.nl. Mocht u er toch niet samen met ons uitkomen, dan kunt u o.g.v. de privacywetgeving ook een klacht indienen bij de privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens(AP) (art. 77 AVG). 

LET OP: De AP neemt een klacht pas in behandeling nadat een klacht is ingediend bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van Gemeente Papendrecht. Daarnaast kunt u ook een doeltreffende voorziening in rechte instellen bij de rechtbank wanneer u vindt dat uw eigen rechten op basis van de AVG zijn geschonden (art. 79 AVG). 

Voor de Drechtsteden is een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) aangesteld. Heeft u specifieke vragen over het toezicht op de privacy binnen de gemeente of het privacy beleid dan is het mogelijk om deze vraag te stellen aan de FG via de mail: FG@drechtsteden.nl. Let op dat u in deze email geen vertrouwelijke informatie meestuurt, dit om uw eigen privacy te waarborgen.

Privacyverklaring Aanpak Ondermijning

Wat is ondermijning?

Ondermijning is een veelomvattend begrip van allerlei vormen van (georganiseerde) criminaliteit waarbij de grens tussen bovenwereld en de onderwereld vervaagt. Daarbij kan ook misbruik worden gemaakt van de diensten van de overheid of het bevoegd gezag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan criminelen die een vergunning of subsidie aanvragen voor een op het eerste gezicht normale activiteit, maar die uiteindelijk bedoeld is om bijvoorbeeld geld wit te wassen. Door het verstrekken van dergelijke vergunningen of subsidies, kan het bevoegd gezag ongewild criminaliteit faciliteren.

Beleid van de gemeente Papendrecht ten aanzien van ondermijning

Ondermijning vormt risico’s voor de veiligheid en de leefbaarheid in onze gemeente. Ook de overheid kan partij worden in de ondermijningsketen, bijvoorbeeld door het onbedoeld faciliteren van criminele activiteiten op de vastgoedmarkt. Bij de bestrijding van ondermijning werken verschillende partners met elkaar samen, zoals politie en justitie, de Belastingdienst en de gemeente. De gemeente speelt een belangrijke rol in de preventie, het voorkomen van ondermijnende activiteiten. Hierbij werkt het samen met alle hiervoor genoemde partners. 

Wat doet de gemeente om ondermijning aan te pakken?

Bij het bepalen van de vraag of wettelijke instrumenten of bevoegdheden moeten worden ingezet, doet de gemeente onderzoek naar signalen die wijzen op ondermijning. Dit kunnen bijvoorbeeld meldingen zijn van burgers, van de politie, of van een medewerker van de gemeente. Ook kan bijvoorbeeld melding worden gedaan via Meld Misdaad Anoniem. Nadat een melding is binnengekomen wordt bekeken wat voor impact de melding heeft en of echt sprake is van ondermijning. Hierna kan een onderzoek worden gestart.

Welke persoonsgegevens verwerken wij in de aanpak van ondermijning?

De volgende persoonsgegevens kunnen worden verwerkt in de aanpak van ondermijning (o.g.v. artikel 6 lid 1 onder e van de AVG):
-    Achternaam
-    Voornamen (voluit)
-    Geboortedatum
-    Adres
-    BSN
-    RSIN nummer (handelsregister)
-    Vastgoed op naam en bijbehorende hypotheekgegevens
-    KvK-nummer 
-    Eigenaar/bestuurder (organisatie)
-    Telefoonnummer
-    E-mailadres
-    Nationaliteit
-    Strafrechtelijke gegevens
-    Overlastgegevens
-    Foto's
-    Uitkeringsgegevens
-    Betalingsgegevens
-    Belastinggegevens
-    Gegevens over vergunningen en handhaving

De verwerking van deze gegevens is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag. Dit staat vermeld in de Gemeentewet en is opgedragen aan de burgemeester van de gemeente Papendrecht. Een specifieke taak van de burgemeester is de bevoegdheid tot het sluiten van panden.

Aan welke privacy-voorwaarden moet de gemeente zich houden?

Bij de aanpak van ondermijning moet de gemeente zich aan alle regels uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) houden. Daarom is een aantal maatregelen getroffen:

•    als een signaal niet voldoet aan vooraf bepaalde eisen, waaronder de eis dat aan de hand van objectieve criteria kan worden gesproken van een signaal van ‘ondermijning’, wordt géén analyse gestart;
•    bij elke fase in het onderzoek vindt een toets plaats: is het signaal ‘zwaar’ genoeg, is voldoende noodzaak om het onderzoek naar een volgende fase te brengen? Als het antwoord daarop ‘nee’ is, wordt het onderzoek afgebroken;
•    bij elke fase in het onderzoek vindt een toets plaats: mag de gemeente specifieke persoonsgegevens opvragen of delen? Als het antwoord daarop ‘nee’ is, worden de persoonsgegevens niet gedeeld en/of worden niet meer persoonsgegevens opgevraagd;
•    als een onderzoek voortijdig wordt afgebroken, wordt het onderzoek versleuteld, in een niet-actieve omgeving opgeslagen en na één jaar vernietigd;
•    als een onderzoek leidt tot een bestuurlijke interventie wordt het dossier gedurende vijf jaren versleuteld in een actieve omgeving opgeslagen. Daarna wordt het dossier overgeplaatst naar een niet-actieve omgeving en na één jaar vernietigd;
•    de verwerking van gegevens vindt plaats in beveiligde omgevingen met zeer beperkte toegang. 

Delen met derden

De gemeente Papendrecht deelt indien nodig persoonsgegevens met derden. Organisaties waarmee de gemeente persoonsgegevens deelt, zijn:
•    Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) Rotterdam
•    Politie
•    Openbaar Ministerie.
•    Belastingdienst 

Wat zijn mijn rechten?

  • U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen.
  • U heeft het recht om uw eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
  • U heeft het recht op gegevensoverdraagbaarheid: uw persoonsgegevens naar u of een andere organisatie sturen.

Voor bovenstaande kunt u een verzoek sturen naar info@papendrecht.nl. Hierbij vragen wij u zich te legitimeren. Wij reageren zo snel mogelijk binnen vier weken.
Ook kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Vermoedt u dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of dat sprake is van misbruik? Neem dan contact op met onze klantenservice of via info@papendrecht.nl