Digitaal Opkopers Register ter voorkoming van heling

Handelt u in tweedehands goederen zoals tweedehands auto’s, (brom)fietsen, elektronica, (edel)metalen, uurwerken, kunstvoorwerpen en sieraden? Dan bent u verplicht u bij de gemeente aan te melden als handelaar en een opkopersregister bij te houden.

aanmelden als handelaar

De gemeente neemt ter controle per e-mail contact met u op.

Als handelaar bent u ook verplicht alles wat u in- of verkoopt vervolgens te registreren in het Digitaal Opkopers Register. De politie voert samen met de gemeente controles uit op de registraties. U kunt te maken krijgen met een tijdelijke winkelsluiting als u de wet overtreedt.

registreren van in- of verkoop

Veel producten hebben een serienummer. Dit serienummer maakt een product uniek en vindbaar. Op stopheling.nl of met de stopheling-app controleert u of een product met serienummer bij de politie als gestolen op de lijst staat.