Terinzagelegging ontwerp omgevingsvisie Papendrecht 2.0

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht heeft op 15 oktober 2024 besloten om de ontwerp omgevingsvisie Papendrecht zes weken ter inzage te leggen.

Waarom een omgevingsvisie?

Een omgevingsvisie is een langetermijnvisie voor de hele fysieke leefomgeving. In de omgevingsvisie legt de gemeente haar ambities en beleidsdoelen voor de fysieke leefomgeving voor de komende 20 tot 30 jaar vast. Op basis van de omgevingsvisie wordt meer gedetailleerd beleid opgesteld en worden regels gegeven over wat wel en niet mag. De Omgevingswet verplicht het Rijk, iedere provincie en gemeente voor haar grondgebied een omgevingsvisie vast te stellen.

Waarom een omgevingsvisie 2.0?

Op 21 januari 2021 heeft de gemeenteraad de eerste omgevingsvisie voor onze gemeente vastgesteld. Aan de basis lag een uitgebreid participatietraject waar inwoners, medewerkers van de gemeente en het bestuur enthousiast aan hebben bijgedragen. Dit heeft een breed gedragen omgevingsvisie opgeleverd. Nu we een aantal jaar verder zijn en als gemeente meer kennis hebben over de Omgevingswet, blijkt dat deze omgevingsvisie 1.0 niet meer volstaat. Daarom de update in de visie 2.0.

Wanneer ligt de ontwerp omgevingsvisie ter inzage?

De ontwerp omgevingsvisie ligt van donderdag 24 oktober tot en met woensdag 4 december 2024 ter inzage. Binnen deze periode heeft iedereen de mogelijkheid om te reageren door een zienswijze in te dienen.

Waar is de ontwerp omgevingsvisie te vinden?

De ontwerp omgevingsvisie kunt u tijdens de openingstijden, op werkdagen, inzien bij de inzagekast naast de receptie in het gemeentehuis. Ook kunt u een afspraak maken door te bellen naar telefoonnummer 14078. Daarnaast is de omgevingsvisie te vinden op de website van de gemeente en het landelijke Omgevingsloket. Op www.papendrecht.nl/omgevingsvisie vindt u de omgevingsvisie. Voor het omgevingsloket kunt u de volgende route gebruiken: https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/. Klik op 'Regels op de kaart' en typ in de adresbalk een willekeurig adres binnen Papendrecht. De ontwerp omgevingsvisie is dan het eerste of tweede zoekresultaat.

Geef uw mening!

U kunt uw zienswijze schriftelijk of mondeling indienen. Een schriftelijke zienswijze kunt u indienen bij de gemeenteraad van Papendrecht, Postbus 11 3350 AA Papendrecht. Om mondeling een zienswijze in te dienen, moet u tijdig, uiterlijk een week voor het einde van de inzagetermijn, een afspraak maken met een medewerker van team Grondzaken, Ruimtelijke ordening en Vastgoed (telefoonnummer 14078). Het is niet mogelijk om telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken.

Wat gebeurt er met de zienswijzen?

Alle zienswijzen worden puntsgewijs samengevat. Vervolgens wordt per punt beoordeeld of deze tot wijziging van de omgevingsvisie kan leiden en wordt een reactie geschreven. Alle punten en reacties worden verwerkt in een nota zienswijzen. Deze nota zienswijzen wordt samen met de aangepaste omgevingsvisie aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd, om ze voor vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden. Als de gemeenteraad tot vaststelling overgaat wordt dit via een kennisgeving bekend gemaakt. Tegen het besluit van de gemeenteraad staan geen beroepsmogelijkheden open.