Resultaten eerste kwartaal afvalinzameling veelbelovend

De rapportage van het eerste kwartaal sinds in Papendrecht het recycletarief is ingevoerd, laat zien dat inwoners van Papendrecht het zeer goed doen wat betreft afval scheiden.

Inwoners van Papendrecht doen het goed op het gebied van afval scheiden. Dat is de conclusie van de cijfers van het eerste kwartaal 2024. De hoeveelheid restafval is in januari, februari en maart 2024 met maar liefst 65% afgenomen ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen vier jaar.

Doelstelling in zicht

De doelstelling bij de invoering van het nieuwe systeem voor afvalinzameling en het recycletarief was: maximaal 100 kilo restafval per inwoner per jaar. Met 28 kg (fijn en grof) restafval per inwoner in het eerste kwartaal komt die doelstelling in zicht.

Herbruikbare grondstoffen juist toegenomen

Een tweede doel van het nieuwe systeem was zo veel mogelijk herbruikbare grondstoffen gescheiden inzamelen. Denk aan:

-    GFT (groente, fruit en tuinafval) +60%,
-    PBD (plastic, blik en drinkpakken) +240%,
-    papier/karton +14% en
-    textiel +25%.

Uit bovenstaande cijfers blijkt dat de bewoners van Papendrecht hun afval over het algemeen heel goed scheiden. (tekst gaat verder onder de afbeelding)

rapportage afvalinzameling

Papendrecht in de top 3

Met de resultaten van het eerste kwartaal staat Papendrecht in de top 3 van gemeenten waar HVC het afval inzamelt, voor wat betreft fijn en grof huishoudelijk afval. De hoeveelheid grof restafval is nog hoog en vraagt dus komende tijd meer aandacht.

Aandachtspunten

Naast het al genoemde grof restafval zijn er nog enkele aandachtspunten:
•    Er is een klein aantal locaties waar afval naast containers wordt gezet. Met behulp van afvalcoaches, toezichthouders en aanvullende communicatie blijven we hier aandacht aan geven.
•    Gebleken is dat bij sommige inwoners een misverstand bestaat. Zij denken dat zij ook voor het weggooien van GFTe en PBD extra moeten betalen. Dat is niet het geval. Voor weggooien van GFTe en PBD gebruiken inwoners wel hun pasje, maar zij betalen daar niet extra voor. Per zak betalen is alléén voor restafval.
•    Er zijn pasjes waar heel veel restafval mee weggegooid wordt. Er zijn ook pasjes waarmee nog helemaal geen restafval is weggegooid. De gemeente neemt contact op met bewoners waar dit mogelijk het geval is.

Trotse wethouder

Als verantwoordelijk wethouder voor de invoering van de nieuwe afvalinzameling en het recycletarief steekt Arjan Kosten zijn trots niet onder stoelen of banken. 'Wie had deze prachtige resultaten verwacht! Ik hield er rekening mee dat onze inwoners zouden moeten wennen aan het nieuwe systeem. En als ik sommige reacties op Facebook las, kreeg ik de indruk dat er veel weerstand was, maar de keiharde cijfers laten gelukkig iets anders zien: het merendeel van Papendrecht doet het hartstikke goed of probeert dat in ieder geval. En dat vind ik een dik compliment waard. Hou deze stijgende lijn vol, beste inwoners van Papendrecht!'

Rapport downloaden

Lees en download de volledige rapportage.