Papendrechts Hitteplan

De zomer is gestart en daarbij zijn er meteen hoge temperaturen. Maar extreme hitte kan ook gevaarlijk zijn, voornamelijk voor ouderen en jonge kinderen. Om in tijden van extreme en aanhoudende hitte, samen met partners, te zorgen dat iedereen die hitte goed doorkomt, heeft het college van B&W het Papendrechts Hitteplan vastgesteld.

Door klimaatverandering hebben we te maken met steeds extremere weersomstandigheden, waaronder hitte. Aanhoudende hitte kan leiden tot serieuze gezondheidsklachten. Zeker kwetsbare inwoners, zoals ouderen maar ook jonge kinderen, vormen een grote risicogroep voor hitte-gerelateerde gezondheidsklachten. "Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor het beschermen en bevorderen van de publieke gezondheid van onze inwoners. Het is daarom van belang dat naar aanloop van en tijdens zo'n periode van hitte, iedereen extra let op elkaar en elkaar helpt.", aldus wethouder Arjan Kosten, Volksgezondheid.

Drink voldoende!

Bij extreme hitte is het van belang om altijd de basisregels te onthouden:

• Drink voldoende;
  • Houd uzelf koel en vermijd inspanning in de middag;
  • Houd de woning zo goed als kan koel;
  • Zorg voor elkaar;
  • Houd rekening met de combinatie medicijnen en hitte.

Het Papendrechts Hitteplan gaat in als het RIVM haar Nationaal Hitteplan activeert. Het RIVM houdt de gemeente op de hoogte als er een periode van warmte aankomt. Op die momenten start de gemeente ook met de communicatie richting haar partners en inwoners. Meer informatie over hitte en hittestress is te vinden op de website van het RIVM.