Loffelijk getuigschrift en herinneringsgeschenk Carnegie Heldenfonds voor Manuel en Araceli

Donderdag 8 augustus 2024 reikte burgemeester Margreet van Driel, namens de Stichting Carnegie Heldenfonds, een herinneringsgeschenk en het loffelijk getuigschrift uit aan twee jonge helden: Manuel van den Boogaart (15) en Araceli Deelen (16).

Het loffelijk getuigschrift en de herinnering werd door het fonds toegekend vanwege het kordate optreden van de twee scholieren waarmee zij – op 16 mei 2024, de dag van hun eindexamen – in hoge mate hebben bijgedragen aan het redden van het leven van een 82-jarige man. Dankzij het snelle en adequate handelen van Manuel en Araceli, kon de man die op straat onwel was geworden de juiste medische zorg ontvangen. Een actie om van onder de indruk te zijn en voor burgemeester Van Driel reden om de twee jongeren voor te dragen voor een onderscheiding bij het Carnegie Heldenfonds.

Uitreiking

De bijeenkomst vond plaats in het gemeentehuis. De getuigschriften en het geschenk werden uitgereikt in aanwezigheid van familie van de betrokkenen, een vertegenwoordiger van het Carnegie Heldenfonds en locoburgemeester De Gier van de gemeente Alblasserdam. Laatstgenoemde was bij de uitreiking aanwezig omdat Araceli in Alblasserdam woont.

De uitreiking was ook voor burgemeester Van Driel een bijzonder moment. Zij reikte voor het eerst namens het Carnegie Heldenfonds een onderscheiding uit. 'Ik vind het een eer dat ik dit getuigschrift aan Manuel en Araceli mag overhandigen. Hun getoonde moed is een inspiratie voor velen en ik ben blij dat het Carnegie Heldenfonds de heldendaad van de twee jongeren ook als zodanig heeft erkend.'

Eindexamen

Hun heldendaad werd afgelopen mei al door de landelijke media opgepikt omdat de twee scholieren vanwege het voorval hun eindexamen misten. Manuel en Araceli mochten het door deze bijzondere omstandigheden gemiste examen inhalen in het eerste tijdvak van de herkansing. Dat (her)examen gold voor de twee helden als eerste kans. Beide scholieren haalden het examen.

Bevorderen heldenmoed

De stichting Carnegie Heldenfonds wil heldenmoed bevorderen. De stichting reikt onderscheidingen uit aan mensen die met gevaar voor eigen leven het leven van een ander hebben gered, of hebben geprobeerd dat te doen. Ook mensen die met gevaar voor eigen lijf en goed het leven van een ander hebben gered, of dat geprobeerd hebben, komen voor een onderscheiding in aanmerking. Iedereen kan een redder aanmelden bij het fonds.