Gemeente start onderzoek naar beschermde diersoorten

Beschermde diersoorten zoals vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen leven vaak onder dakpannen of in een spouwmuur. Bij het isoleren van woningen verdwijnen kiertjes en gaatjes in huis. Daardoor wordt het leefgebied van deze dieren verstoord of vernield. De Omgevingswet verplicht hiermee verantwoord om te gaan. Als u uw dak of spouwmuur gaat isoleren, moet u eerst onderzoeken of er beschermde diersoorten leven. Om inwoners hierbij te helpen gaat de gemeente een soortenmanagementplan opstellen.

In dit plan komt te staan welke beschermde soorten in een gebied leven en waar hun verblijfplaatsen zijn. Ook beschrijft het plan welke acties nodig zijn om deze diersoorten te beschermen. De gemeente kan met een soortenmanagementplan een ontheffing voor een gebied aanvragen bij de provincie. Met de ontheffing is het mogelijk om te (ver)bouwen, renoveren en te isoleren in een gebied. Voordeel hiervan is dat inwoners dan niet meer zelf onderzoek hoeven te doen en een eigen ontheffing nodig hebben.

Onderzoek vanaf 1 augustus

Om een soortenmanagementplan op te kunnen stellen, heeft de gemeente Ecoresult ingehuurd. Vanaf 1 augustus gaan de medewerkers van Ecoresult op zoek naar vleermuizen in de wijken. Het onderzoek vindt plaats in de avond en nacht en duurt tot volgend jaar zomer. Vanaf het voorjaar van 2025 worden ook de huismussen, gierzwaluwen en spreeuwen onderzocht. De onderzoekers van Ecoresult zijn te herkennen aan een oranje hesje (met logo), bedrijfskleding en apparatuur. Tijdens het onderzoek kijken de onderzoekers naar dakgoten, kozijnen en muren van huizen en lopen ze door brandgangen. Bewoners kunnen de onderzoekers altijd vragen wat zij aan het doen zijn.