Woongebouwen Constantijn Huygenslaan aangesloten op warmtenet

Mijlpaal bereikt

Woonkracht10, warmteleverancier HVC, gemeente Papendrecht en betrokken bewoners vierden op 8 mei 2024 dat 204 woningen aan de Constantijn Huygenslaan zijn aangesloten op het warmtenet. De woningen zijn nu geheel gasloos. Het is de eerste stap in de ambitie om veel meer woningen in Papendrecht op een warmtenet aan te sluiten en van het gas te halen.

Het feest stond niet alleen in het teken van voltooiing van de aansluiting op het warmtenet. Het was ook een moment om de bewoners en de ambassadeurs van het project ‘Verder zonder Gas’ te bedanken. Ondanks de overlast die zo’n project met zich meebrengt, hebben hun geduld en begrip het succes van het project mogelijk gemaakt.

Erwin Zwijnenburg, bestuurder Woonkracht10: “Het succes van dit project is een duidelijk voorbeeld van wat we kunnen bereiken wanneer we samenwerken met onze bewoners, de gemeente en andere partners. Het was het eerste woongebouw dat we op het warmtenet aansloten en van het gas haalden en dat ging niet altijd even soepel. De goede onderlinge samenwerking stelde ons in staat van de fouten te leren. Daar zullen huishoudens die hierna aan de beurt zijn om van het gas te gaan, van profiteren. Ik ben de bewoners dankbaar voor hun bijdragen en geduld.”

Gezamenlijke ambitie voor verduurzaming

Samen met andere corporaties, de gemeenten en HVC omarmt Woonkracht10 de opgave tot verduurzamen via een regionaal warmtenet. De ambitie is om 30.000 corporatiewoningen én eenzelfde omvang qua particuliere woningen en utiliteitsgebouwen in 2050 op een regionaal warmtenet aan te sluiten. Er liggen nu afspraken om voor eind 2025 zo'n 6.000 corporatiewoningen in de regio aan te sluiten op het warmtenet Drechtsteden, waaronder 771 woningen van Woonkracht10 in Papendrecht.

HVC realiseert deze aansluitingen en wordt de warmteleverancier. Willy Heussen, businessmanager Drechtsteden: “Als publiek warmtebedrijf werken wij voor onze aandeelhoudende gemeenten en waterschappen om de energietransitie tegen zo laag mogelijke kosten te realiseren. In Papendrecht doen we dit samen met de gemeente, Woonkracht10 en natuurlijk met de bewoners. Duurzaam wonen is de toekomst.”

Vervolg: 82 woningen aan De Markt

Ondertussen wordt er alweer hard gewerkt aan het volgende project in Papendrecht. Na de bouwvak starten Woonkracht10 en HVC met 82 woningen aan De Markt.

Arno Janssen, wethouder duurzaamheid: “Wij horen als gemeente de zorgen in de samenleving of een warmtenet betaalbaar is en blijft. En eerlijk is eerlijk: veel hangt ook af van de wetgeving en financiering door het rijk. Collectieve warmtenetten lijken op de korte termijn niet altijd de goedkoopste oplossing, maar zijn dat op langere termijn zeker wel. Ze zijn bovendien het meest duurzaam en kennen een hoge leveringszekerheid. De gemeente ondersteunt dus HVC en Woonkracht10 bij het enkele jaren geleden ingezette pad, waarbij we uiteraard oog houden voor de belangen van de bewoners."

Foto door Maartje Brockbernd.